mandag 14. oktober 2013

Norsk møter Zambisk familie, Politi og Safari!

Norge møter Zambia med kulturforskjeller og dyr
Det finnes INGEN sted i verden hvor dyrelivet lager et bedre show enn i Afrika. Chobe Nasjonal park er ikke et unntak og en fantastisk dyreopplevelse. Dersom du vil se fantastiske dyreopplevelser og bli forelsket i Afrika så anbefales David Attenboroughs dokumentarserie, "Africa" på det sterkeste. 

Har den siste uken hatt besøk av mine 2 søstre, Ingvild og Solveig, og vi tok oss en tur til Chobe Nationalpark i Botswana. Skal ikke legge ut 100 safari bilder, men vil heller legge ut noen bilder med deres og mine møter med hverdagen i en Zambisk familie.
Frokost: Cornflakes, HVER DAG!
Bananer: Mindre, men MYE bedre og billigere.
Brukte Japanske dekk blir brukt om igjen i Zambia.


Gutta i gang med dekkskifte.
Mitt rom og seng. Fryktelig varmt her nå og våkner opp klissblaut i svette hver morgen.
Rare prioriteringer: Vi har 3D tv til 12000,-.  Vi har ikke dusj eller toalettsete. Vi har som regel ikke vann(elendig trykk) og strømmen går 1-2 ganger i uken. 


Nshima Måltid. En slags maismel blanding som spises sammen med kylling/fisk osv. Dommen ble at med kylling, bønner og tomatsaus ble den godkjent av søster Solveig. Derimot var ikke gleden like stor når vi spise den lokale småfisken Kapenta. Dette er veldig små fisk som man spiser med både hode og hale, og her måtte jeg trå til å spise for begge mine 2 søstre. 

For en mottakelse. Hele familien gjorde alt for at mine søstre skulle få et så bra opphold som mulig. Besøk førte til glede hos hele familien, og man kunne se at de satte utrolig pris på det. Alle fikk noen små gaver som tegnebøker, uno, kortstokker, bok med bilder fra Norge b.a. 
Broren min flyttet ut ifra rommet så søstrene mine skulle få eget rom. Dette er gjestfrihet vi kan lære av. Bilder fra besøket:
Takk for en fantastisk bra uke. 


Bilkjøring, Crocodilles og møte med Politi
Må også nevne at jeg har begynt å kjøre bil her i Zambia. Det går egentlig veldig greit selv om man som nordmann er vant til å kjøre på the right(!) side of the road, mens her kjører de på the wrong side. På den første turen med ungene og søstrene mine ble vi stoppet av politi som spurt hvor vi skulle.


"We are going to meet the CROCODILLES" svarte mine Zambiske småsøstre fra baksete. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gi fra meg førerkort og forsikringsbevis. Jeg kjente hjerte banke og svetten begynte å renne, men smilte vennlig og ga over førerkort og et ark som lå i fronten. Det visste seg at dette arket var et forsikringsbevis, som hadde GÅTT UT i begynnelsen av 2012.  


Heldigvis hadde vi kjørt for langt og mens politikvinnen sjekket papirene fikk jeg skyt inn og spurt om hun visste hvor denne Reptilparken var. Ja, den hadde vi nettopp kjørt forbi og jeg fikk lov å snu bilen og kjøre tilbake. Jeg pustet lettet ut og kjørte trygt videre.
Her fra Segway-Safari.

Chobe Safari Botswana

Skal legge inn 2 bilder fra Chobe safari bare så dere får se hvor utrolig heldige vi var. Her er en av i alt 3 løver som prøvde å spise giraffer. Giraffene fikk hjelp i siste liten av en stor Elefant flokk og løvene ble stående sultne igjen. For en opplevelse!!!


2 kommentarer:

  1. Caroline Wendelborg14. oktober 2013 kl. 23:50

    For et eventyr! Nyt det, Markus :D

    SvarSlett
  2. Takk, du er på et aldri så lite eventyr selv så du får også nyte det:)

    SvarSlett