fredag 2. august 2013

Markus drar til Livingstone Zambia med Nif og fredskorpset..Hva i alle dager skal han gjøre der?

Oppdatert 19:52: Ser selvsagt at det er ordelingsfeil og skrivefeil over hele linja, men det får dere leve med :)
Dette er folkene som skal til utlandet fra Norge:)


Hei. 
Her skal jeg prøve å lage en blogg for det året jeg skal tilbringe i ZAMBIA. Her kommer jeg til å skrive om arbeidet som gjøres, kulturmøter/kulturforskjeller, Idrett, Bistand, Utvikling osv osv.  Internett tilgangen er visstnok noe ustabil, men jeg skal prøve å få blogget 1 gang i uken.


Info om den siste uken: 
Har vært på IKU kurs denne uken i Oslo. Det er fra 9-15 hver dag og omhandler blant annet: Idrettsbistand i et norsk perspektiv, Internasjonal Idrettsbistand og Idrett og kulturmøter.

Har ellers hatt en utrolig lærerik uke, hvor jeg har tatt med meg ekstremt mye jeg kommer til å bruke senere i livet. Spesielt vil jeg huske et mastergradsprosjekt om et lag fra Uganda som skulle til Norway Cup. Det er såpass høy status å få komme til Norge at barna gjør hva som helst for å komme ditt. Dette kan eksempelvis føre til overgrep fra trenere(Mathare United, http://www.dagbladet.no/2012/04/27/sport/fotball/norway_cup/mathare/21336535/) og lignende. 
Blir også forventet mye fra personene som reiser til Norge når de kommer tilbake, men jeg skal ikke gå så veldig dypt inn på temaet denne gangen. 
Har i hvert fall konkludert med at det er nok veldig mange utfordringer og problematikk med å sende unge Afrika barn til Second Heaven(Norge).

Fikk også med meg en leksjon i ELENDIG forsvarspill når jeg så Vålerenga IF - Sarpsborg 08. Stillingen ble 5-3 og her er et bilde fra kampen:



Imorgen er det avreise til ZAMBIA, hvor jeg vil tilbringe 10 måneder.
Forventningene er høye, baggen er pakket og alt er klart til tur. Dersom du lurer på hva man pakker med seg for 1 år i Afrika så er det ca det samme som du pakker med deg for 1 uke i Afrika.
Myggspray,solkrem,frisbee,fotball,førstehjelpsskrin, malaria(lariam) tabelletter, Bøker, data, tøy
osv...

Info om Programmet:
Jeg reiser som frivillig for Norges Idrettsforbund. NIF har flere partnere i blant annet Zambia og Zimbabwe, og organisasjonen jeg skal jobbe i ligger i Livingstone, Zambia. Organisasjonen jeg skal jobbe for heter EDUSPORT(Education through sport, http://www.edusport.no/menu/om-edusport)  Vi er 10 stk som reiser gjennom Idrettens Fredskorps, men jeg er den eneste som skal jobbe for denne organisasjonen.
Oppholdet er finansiert av Fredskorpset, en paraplyorganisasjon for flere utvekslingsprogram. Fredskorpset er under UD og utvekslingen er en del av det statsbudsjettet. Ved å drive gjensidig utveksling (det kommer fredskorpsere fra hele verden til Norge), for å dele kunnskaper og lære av hverandres virkelighet. Kanskje kan vi lære å endre holdninger og skape gode verdier sammen.

Info om Studiet:
Ved siden av dette skal jeg studere IKU(

Idrett, kultur og utviklingssamarbeid) ved Norges Idrettshøyskole. Det er 60 studiepoeng.



Info om Meg og min  Idrett/ungdoms/bistands/kultuforståelse bakgrunn:
Markus Ask 22 år fra Mandal. Interessert i all sport (spesielt Fotball).
Relevant utdannelse/jobb etter videregående: 
1år Solborg fhs  Reise/Bistand/Kultur/Fotball Linje
2.år Stipendiat samme linje + Ekstremsport linje
3.år UIS Idrett Bachelor 1.år + Miljøarbeider Solborg FHS
4.år UIS Idrett Bachelor 2.år + Miljøarbeider og Lærer vikar på Solborg FHS
De 2 siste årene har jeg også jobbet med ungdom gjennom å være Støttekontakt for Stavanger Kommune og Aktivitetsleder for Mandal Kommune. 
Reise Erfaring:
Vært utrolig heldig og har hittil vært i 36 Land og 4 Verdensdeler.
Blant annet: Japan, Fiji, Australia, Kenya, Ethiopia, Marrocco, USA, Vietnam, Kambodsja, Thailand, Malaysia Osv, osv.
Og flere skal det bli :) :) :)




Man kan komme langt med et smil og en ball :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar