mandag 2. september 2013

All alone, 5 timers turen som ble en dagstur med jentelag: Lusaka - Livingstone.

Arrangerte en turnering for jenter u16 i Lusaka før jeg reiste.. Her er noen bilder:



Turen til Livingstone
Bussen fra Lusaka til Livingstone ble bestilt til kl. 07.00. Jeg har begynt å bli vant til Z.T (Zambian Time), så valgte å være der 07.30. Jeg var tidlig ute... Bussen dukket opp 10.15. Ingen klagde og alle oppfattet dette som helt normalt.

Bussen var en 24 seter. Jeg stod utenfor og ventet med et jentelag(u16) på 39 stykker. På forhånd hadde jeg fått beskjed om at dette var det de kalte en "fin" buss. Det er mulig dette er en fin buss i Zambia, men den hadde aldri en gang vært kjøregodkjent i Norge.  Det visste seg fort at det bare kom til å komme 1 buss og det betydde at vi ble sittende 6 stykker på 4 trange seter. Ingen aircondition, ingen beinplass og en stor sekk på fanget.
"Jeg skal aldri klage over Ryanair sine trange flyseter igjen."

Turen som skulle ta 5-6 timer tok selvsagt 11. timer. Dette var timen fylt med ekstremt høyt volum med sang og dans.Etter 8 timer så jeg endelig et lyspunkt. Vi skulle kjøre innom en by og slippe av 20 av jentene. Det visste seg at det var jentene som satt bak i bussen med meg som skulle av. ENDELIG!!! Tanken om at jeg endelig få et snev av blodgjennomstrømning i beina gjorde meg lettet....men det skulle ikke vare lenge. Absolutt alle jentene som satt foran i buss valgte nå å flokke seg rundt denne stakkars slitne hvite mannen og spørre alle mulige rare spørsmål. Her gikk det i samtaler om familie, religion, sports, kjærlighet og språkopplæring. 

Etter 10.5 time var stemningen enda på topp og her er et klipp fra begivenhetene inne i bussen. Dette er på slutten da vi har sluppet av 20 jenter og jeg ser fram til å endelig få noe beinplass:


Ellers er Livingstone en kjempefin by og jeg stortrives.
Her er en video jeg lagde fra victori falls devils cave/pound:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar