mandag 16. september 2013

Jobb, Studie og Babyshower

Det har vært travle dager med mye moro her i Livingstone. Det er helt ekstremt varmt og det skal visst bli enda varmere inn mot oktober.
Ungdommene som er med på Edusport programmet får støtte(400kr) til utdanning mot at de gjør endel ting i retur (Holder lifeskillstimer, coacher/trener et idrettslag, Hjelper til på workshops osv).
Noen dager drar jeg til Choma(3timer) eller Kazungula(1time) og besøker Edusport sine prosjekter. Der holder jeg møter og informere foreldre til barna som er med på prosjektet. Kroppskultur, ressurser i hjemmet, idrettens status(lav i Zambia) og  andre kulturelle forskjeller er utfordringer som man møter i jobben. Idretten er vanligvis organisert gjennom skolene her og derfor er det veldig viktig å informere foreldrene om fordeler ved sport og utdanning. Hovedtyngden er på education og læring av lifeskills, saving, confidensbuilding osv.
Et eksempel jeg ofte trekker frem når jeg snakker med foreldre er historien om president Obama som startet som sportsleder. "Sports can lead to a lot of good possibilities. Your child could be the next Obama!" :)
Selvsagt klisjè, men her i Zambia funker det. For er det noe som er viktig her nede er det stolthet. Alle foreldre er svært opptatt av barna og deres fremtid. 

Ellers har jeg skrevet og levert den første eksamensoppgaven. Den handlet om hvordan norsk idrettsbistand har blitt knyttet tettere sammen med norsk utviklings- og utenrikspolitikk, og om Flerfarget idrett. Uten å gå for mye inn på det er det veldig interessante temaer og lærerikt stoff :)

Timeplanen min er fleksibel, men det faste jeg har er:
Days:     Morning                             Afternoon
Mon:     Fitness Center                  - Goal Session. - Go sisters.
Tue:       Fitness Center                  -Sport training (fotball coaching)
Wed:     Chats, games (disabilities)-Life skills session
Thurs.: Fitness Center                  -Sport training/life skills session
Friday: Plan & Report writing.   -Fitness Center
Sat & Sun: Optional. 

Høydepunktet i uka er uten tvil onsdagen hvor jeg får dra til David Livingstone School å underviser i leker og aktiviteter med funksjonshemmede unger. Det utrolig å se hvor glade de er og hvor aktive de er i aktivitetene. Selv om engelsk er det offisielle språket er det ikke alle unger som snakker det her. Derfor skal jeg snart begynne på språkkurs å lære med Nyanja. Jeg har lært meg et par ting allerde: iwe=Du, mwadzuka bwanji=god morgen, Nizinggati = Hvor mye, og sist men ikke minst Uninama Boze=Du lurer meg. 

Unimama Boze er utrolig nyttig å bruke når man tar taxi i Livingstone.

Så hiver jeg med noen bilder fra Victoria Falls og Woopies Babyshower sist lørdag. Ligger også endel nye bilder i lysbilde fremvisere øverst.
at the edge

at the edge

at the edge

Besøk fra de norske

Woppies babyshower

Tasha (søster)

Jarrod og Woppie(brødre)

Sermoni hvor barn, mor og bestemor er under teppet. Og det synges og danses rundt.

Så går teppet vekk og det blir mange bønner og sanger.

Stephan (søster)

Stas med besøk av hvit mann..

Dansing er fast på alle fester her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar